Bemutatás
Az ECL nyelvvizsgát társintézményünk, a Mária Valéria Nyelviskola szervezi.
Az ECL nyelvvizsgák kidolgozója
Európai uniós tagállamok közel 10 éves szakmai előkészítő munka után 1992-ben London központtal nemzetközi konzorciumot hoztak létre, amely az ERASMUS, majd a LINGUA program támogatásával azt a feladatot vállalta, hogy egy egységes nyelvvizsgarendszert dolgoz ki az Európai Unió tagállamainak nyelvéből. Az EU egységesítési törekvéseivel összhangban a konzorciumba tömörült tagállamok azt kívánják elérni, hogy az egyes nyelvekből letehető nyelvvizsgák mindenféle “egyenértékűsítési” eljárás nélkül nemzetközileg összevethetők legyenek egymással.
Az ECL Vizsgaközpont
1992-ben a Pécsi Tudományegyetem Idegen Nyelvi Titkársága a magyar nyelv képviseletében – egyetlen nem EU tagként – felvételt nyert az ECL Konzorciumba, és szakértőinek közreműködésével bekapcsolódott a tesztfejlesztési munkálatokba. A pécsi intézmény munkájának elismeréseként 1999-ben a Konzorcium úgy határozott, hogy az időközben ECL nyelvvizsga elnevezéssel nemzetközileg ismertté vált rendszer központját Londonból áthelyezi Pécsre, és az Idegen Nyelvi Titkárságot bízza meg a Nemzetközi ECL Vizsgaközpont feladatainak ellátásával: az ECL vizsgarendszer továbbfejlesztésével, a nemzetközi vizsgahely-hálózat kiépítésével, a tesztfejlesztési és a vizsga-lebonyolítási feladatok koordinálásával.
Kompetencia, vizsganyelvek
A “European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages” elnevezésből alkotott, “ECL” betűszóval jelölt nyelvvizsgák szakmai gondozását tagállamonként egy-egy neves egyetem, nyelviskola vállalta, amely végzi az általa képviselt nyelvből a vizsgatesztek összeállítását és a vizsgadolgozatok értékelését. A standardizálás során kidolgozott egységes elvek alapján angolból, németből, olaszból, franciából, spanyolból, magyarból, szlovákból, lengyelből, románból, bolgárból, csehből, oroszból, horvátból, szerbből és héberből tehető ECL nyelvvizsga. A vizsgarendszert és a vizsganyelvek közül az angolt, a németet és a magyart a NYAT akkreditálta, az összes többi ECL vizsganyelvből egyszerűsített, kiegészítő vizsga nélküli honosítással szerezhető meg az akkreditált bizonyítvány.
A vizsgák jellege
A vizsgafeladatok tartalmát és formáját a szakértők alapos vizsgálatok és speciális célcsoportokon történő kipróbálás után határozták meg. Az ECL nyelvvizsga azt méri, hogy a jelölt képes-e a különféle élethelyzetekben, a hivatással/foglalkozással összefüggő, illetve személyes/magánéleti szituációkban, szóban és írásban kommunikálni.
Összehasonlíthatóság
Az összehasonlíthatóság az ECL vizsgák egyik fontos ismérve. Ezt szolgálják a vizsgák egységes alapelvei, illetve az egységes alapelvekhez igazodó vizsgaanyagok és vizsgabizonyítványok. A vizsgák egységes alapelveinek megfelelően valamennyi nyelvből azonosak a nyelvtudás értékelésének szempontjai, kritériumai, és azonos a vizsgaanyagok jellege is.
A vizsgák megbízhatósága
A konzorcium valamennyi tagintézménye maga felelős a saját nyelvén írott tesztek kidolgozásáért és javításáért. Hogy az ECL nyelvvizsgák megbízhatóságát garantálni lehessen, valamennyi vizsgaanyagot előzetesen kipróbálnak, a vizsgaanyagok készítőit és a javítókat minden vizsga előtt felkészítik, és a kettős javítás elvét alkalmazzák. A tesztírás, a javítás és a bizonyítványkiadás egységességét a nyelvek és a szintek közötti összehasonlíthatóság biztosíthatósága érdekében az akadémiai koordinátor vezetésével egy bizottság felügyeli, amely az egyes nyelveket képviselő szakértőkből áll.
Vizsgarészek
Szóbeli vizsga
Szóbeli kommunikáció (kb. 20 perc)
A jelöltek kettesével (páratlan számú vizsgázó esetén hármasával) vizsgáznak. Az irányított beszélgetés és a hozzá társított önálló témakifejtés feladatának számát a vizsgázók egyike húzza.
Bemutatkozás
Irányított beszélgetés
A vizsgázó által húzott számhoz tartozó téma alaján a vizsgáztató kezdeményezi a beszélgetést, és a vizsgázókhoz intézett kérdésekkel segíti a két vizsgázó közötti beszélgetést.
A vizsgarész célja, hogy a két vizsgázó között beszélgetés alakuljon ki az adott témáról. Fontos, hogy a vizsgázók tudjanak kérdéseket feltenni egymásnak, képesek legyenek reagálni a vizsgázótárs által elmondottakra, merjenek kommentálni, ellentmondani, ha véleményük eltér társuk véleményétől.
Önálló témakifejtés vizuális stimulus alapján
Az egyes témák kifejtéséhez 4-5 képből álló képmontázs áll rendelkezésre. Szükség esetén a vizsgáztató kérdésekkel segíti a vizsgázókat.
A vizsgarész célja, hogy a vizsgázók önállóan, logikusan felépített gondolatmenet alapján, minél kisebb vizsgáztatói segítséggel tudják kifejteni gondolataikat.
A vizsgarésznek nem az a célja, hogy a vizsgázó a képmontázs egyes képeit részletesen leírja. Ehelyett arra kell törekedni, hogy a képmontázs által sugallt témáról beszéljen a vizsgázó.
Az értékelő és a vizsgáztató külön-külön értékeli a vizsgázók teljesítményét.
A szóbeli kommunikáció értékelésének szempontjai és az elérhető pontszámok:
Nyelvhelyesség (alak- és mondattan) | 0-5 pont |
Szóbeliség (kiejtés és intonáció, a beszéd folyamatossága) | 0-5 pont |
Szókincs (terjedelme és használatának változatossága) | 0-5 pont |
Stílus (a beszédhelyzethez igazodó nyelvhasználat) | 0-5 pont |
Kommunikatív hatékonyság (a helyzetnek megfelelő feladatmegoldás) | 0-5 pont |
2. Hallott szöveg értése (időtartama a hangfelvétel hosszától függően változó)
A vizsgázónak felvételről elhangzó 2 szöveg kétszeri meghallgatása alapján a kapott feladatlapok helyes kitöltésével kell igazolnia, hogy képes megérteni a vizsgaszint követelményeinek megfelelő nehézségű beszélt nyelvi szövegeket.
Írásbeli vizsga
1. Írásbeli kommunikáció
A jelöltnek két (megadott szószámú) fogalmazást kell irányítási szempontok szerint írnia. A fogalmazások megírásához nyomtatott szótár használható. Az értékelés szempontjai, ill. az elérhető pontszámok:
Nyelvhelyesség (alak- és mondattan) | 0-5 pont |
Írásbeliség (szövegtagolás és helyesírás) | 0-5 pont |
Szókincs (terjedelme és változatossága) | 0-5 pont |
Stílus (a fogalmazás műfajához és témájához igazodó nyelvhasználat) | 0-5 pont |
Kommunikatív hatékonyság (a helyzetnek megfelelő feladatmegoldás) | 0-5 pont |
2. Olvasott szöveg értése (szintenként eltérő terjedelem az eltérő szószám miatt)
A vizsgázónak két (különféle típusú) szövegértési feladat helyes megoldásával kell igazolnia, hogy szótár nélkül képes a vizsgaszint követelményeinek megfelelő nehézségű általános szöveg tartalmát megérteni.
Feladattípusok megtekintéséhez kattints ide!
Tesztinformációk
Készségek | Szint -> | A2 | B1 | B2 | C1 |
---|---|---|---|---|---|
Olvasáskészség | idő (perc) | 35 | 35 | 45 | 45 |
feladatok száma | 2 | 2 | 2 | 2 | |
szavak száma | 400-600 | 500-700 | 800-1000 | 1000-1300 | |
helyes válasz | 20 | 20 | 20 | 20 | |
Íráskészség | idő (perc) | 35 | 40 | 60 | 75 |
feladatok száma | 2 | 2 | 2 | 2 | |
szavak száma | 100 50-50 | 200 100-100 | 300 150-150 | 400 200-200 | |
Beszédértés | idő (perc) | 15-20 | 20-25 | 25-30 | 30-35 |
feladatok száma | 2 | 2 | 2 | 2 | |
szavak száma | 400-600 | 500-700 | 800-1000 | 1200-1500 | |
helyes válasz | 20 | 20 | 20 | 20 |
Értékelés
Sikeres komplex vizsga
egy vizsgaidőszakon belül mind a négy mért készségből minimum 40%-os teljesítmény, és a négy készség eredményének minimum 60%-os átlaga esetén.
Például:
40% írásbeli vizsga átlag + 80% szóbeli vizsga átlaga = SIKERES KOMPLEX VIZSGA!
vagy
45% bármelyik készség + 60% bármelyik készség + 60% bármelyik készség + 75% bármelyik készség = 60% = SIKERES KOMPLEX VIZSGA
Sikeres írásbeli vagy szóbeli vizsga
az adott részvizsgához tartozó két készség készségből minimum 40%-os teljesítmény, és a két készség eredményének minimum 60%-os átlaga esetén.
A változás kizárólag a 2016. decemberi időszaktól kezdődően érvényes, visszamenőleges hatálya nincs. Az újfajta eredményszámítás csak az egyvizsgaidőszakon belül letett komplex vizsgára vonatkozik, külön vizsgaidőszakban letett írásbeli és szóbeli vizsgarészek nem kompenzálhatják egymást.
A mért készségek és pontértékük
Szóbeli vizsga | Nyers pontok |
Hallott szöveg megértése | 25 pont |
Szóbeli kommunikáció | 25 pont |
Írásbeli vizsga | |
Írásbeli kommunikáció | 25 pont |
Olvasott szöveg megértése | 25 pont |
Elérhető maximum (2×50 pont): | 100 pont |
A szóbeli kommunikáció értékelésének szempontjai és az elérhető pontszámok:
Nyelvhelyesség (alak- és mondattan) | 0-5 pont |
Szóbeliség (kiejtés és intonáció, a beszéd folyamatossága) | 0-5 pont |
Szókincs (terjedelme és használatának változatossága) | 0-5 pont |
Stílus (a beszédhelyzethez igazodó nyelvhasználat) | 0-5 pont |
Kommunikatív hatékonyság (a helyzetnek megfelelő feladatmegoldás) | 0-5 pont |
Az írásbeli kommunikáció értékelésének szempontjai és az elérhető pontszámok:
Nyelvhelyesség (alak- és mondattan) | 0-5 pont |
Írásbeliség (szövegtagolás és helyesírás) | 0-5 pont |
Szókincs (terjedelme és változatossága) | 0-5 pont |
Stílus (a fogalmazás műfajához és témájához igazodó nyelvhasználat) | 0-5 pont |
Kommunikatív hatékonyság (a helyzetnek megfelelő feladatmegoldás) | 0-5 pont |
A készségenként elért pontszámokat számítógépes rendszerünk külön-külön százalékká alakítja át. Az írásbeli, valamint a szóbeli vizsga eredménye az adott vizsgát alkotó két készség feladatainak megoldásáért kapott pontok százalékban kifejezett átlaga.